Zaterdag was het vrijgezellenfeest van de zus van mijn vriend en we hadden het over de Nijmeegse Vierdaagse. Mijn schoonzusje deed dat vorige zomer, 4 x 40 km. Ze zei dat ze het op dezelfde manier opnieuw niet zou willen doen maar dat ze misschien over 2 jaar 4 x 50 km zou kunnen lopen. Na een poosje nadenken zei ik dat als zij dat over 2 jaar doet, loop ik met haar mee. 

Op dit moment ben ik allesbehalve in vorm en ik ben ongeveer 26 kg te zwaar. Het idee dat ik ik 4 x 50 km of tenminste 4 x 40 km zou kunnen wandelen lijkt bijna utopistisch, maar dat is juist waarom ik het heb beloofd. Soms heb ik gedacht dat het leuk zou kunnen zijn om ooit deel aan de Vierdaagse te nemen, maar de drempel om serieus te gaan trainen was altijd te hoog. Ik geloofde te weinig in het haalbaarheid van de doelstelling. Maar nu was het anders. Tanja (naam veranderd) had het al een keer gedaan, de tijdstip was concreet gekozen en 2 jaar trainingstijd zou zelfs voor mij genoeg moeten zijn. Ik had ook de hele dag mezelf in Challenge Games (stormbaan, high ropes, low ropes enz.) positief verrast. Ik deed vrij goed, zeker aangezien ik normaal behoorlijk lomp en ongecoördineerd ben, en helemaal geen conditie heb. Ik was in de juiste stemming om een nieuwe uitdaging aan te nemen. Daarnaast wil ik absoluut mijn overtollige kilo’s eindelijk kwijt en wandeltraining ondersteunt dit doel ook. Ik heb mijn belofte publiekelijk voor het hele vriendinnengroepje gemaakt zodat de drempel om een loser te zijn en mijn beslissing om te draaien groter zou worden. Ik maakte tegelijk een klein weddenschapje met mezelf dat ik mijn doel wel zou bereiken en het is mijn gewoonte niet om weddenschappen te maken die ik niet denk te kunnen winnen. Om exact te zijn: mijn weddenschap met mezelf ging erover dat ik in 2011 in goed genoeg conditie ben om de Vierdaagse te kunnen doen. Ik beloof niet 100% zeker dat ik dat ga doen. 2 jaar is een lange tijd en er kan altijd iets tussenin komen. Bruiloften of iets zoiets van familie of van vrienden, zwangerschap, verbouwing of een andere grote evenement kan op hetzelfde tijdstip vallen en mijn deelname verhinderen. Dat kan ik vooraf niet weten. Maar als er niks radicaals gebeurt, dan plan ik om aan de Vierdaagse 2011 deel te nemen.

Maandag op sportschool dacht ik na hoe ik mijn vooruitgang zou kunnen volgen en het viel me binnen dat een blog een goede formaat zou kunnen zijn. Ik ga mijn sportprestaties en andere conditiebouwende activiteiten in mijn blog opschrijven. Er zijn wel wat details in dit project die ik niet zichtbaar maak. Mijn begingewicht hou ik voor mezelf hoewel ik regelmatig veranderingen in mijn gewicht ga melden. Ik ga ook niemand z’n echte naam zonder toestemming melden. Er moet wel wat privacy zijn. Deze blog is publiek, omdat als mijn familie, vrienden en andere lezers interesse voor het volgen van mijn ontwikkeling tonen, moet ik volhouden, mijn blog blijven updaten en eerlijk ook tegenover mezelf over mijn succes zijn. Publiekelijk een loser worden schaadt je reputatie in wijde kringen en dat wil ik natuurlijk niet hebben (ik ben niet van de Idols en reality TV generatie... ;-). Misschien krijg ik ook goede trainingstips van de lezers via de commentaargedeelte.

De naam van mijn blog is Operation Market Garden 2011, want Nijmegen is een deel van het gebied waar de oorspronkelijke Operation Market Garden gebeurde. Verder heeft deze blog niks met de  Tweede Wereldoorlog te maken. Van harte welkom om mijn project van bankbintje tot marathonwandelaar te volgen!